توصیه های آیت الله انصاری همدانی برای تزکیه نفس
توصیه های آیت الله انصاری همدانی برای تزکیه نفس


آیت الله انصاری فرموده اند:بیابان های اطراف مسجد جمکران بسیار پربرکت است و خود استفاده های شایانی از این بیابان برده ام. این مرد الهی ، در مسجد جمکران بسیار معتکف می شده اند و بهره هایی از این مسجد می گرفته اند ، ایشان توصیه زیادی به توسل به ساحت مقدس ائمه ی معصومین در زیر آسمان داشته و از این راه به مقاصد بزرگی رسیده بودند. ایشان در نامه ها و دستورالعمل هایی که به دوستان و طالبان معرفت می نوشته اند توسل به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام را برای رسیدن به مقامات روحانی توصیه می نموده اند،ایشان شاگردانش را از اینکه توجه به مشاهدات و مکاشفات کنند و به آنها اکتفا کنند شدیداً نهی می فرموده و دل بستن به این امور را از دامهای ابلیس لعین می دانسته و می فرموده : مکاشفات و خوابهای صادق برای سالک، حالات هستند و باید از ریاضت و مراقبت دست بر ندارد تا این حالات تبدیل به مقامات شود.

جناب استاد كریم محمود حقیقی نقل می‌كردند كه:
روزی از آیت الله انصاری سئوال كردم، برای تمركز فكر در نماز دستوری به من بفرمایید. ایشان فرمودند: « نوافل را ترك مكن و غذاهای حیوانی كم بخور »

آقا در توصیه به شاگردانشان بر نماز شب و انجام فرایض و نوافل تأکید بسیار زیادی داشتند، و به بعضی از شاگردانشان می فرمودند: « اگر نوافلتان ترک شد، قضای آن را بجا آورید. »

یکی از شاگردان ایشان نقل نموده اندکه: در اوائل کار ،آقا به من دستور دادند که هر روز با توجه تام و حضور قلب این آیه شریفه را صدو ده مرتبه تکرار کنم: وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ( معبود شما معبود یگانه‏اى است كه جز او هیچ معبودى نیست [و اوست] بخشایشگر مهربان) آیه 163 سوره بقره

به یکی از شاگردان طبق وضعیت حالش دستور می دهند که: شما فقط ذکرت تعقیبات مختصه ی نماز صبح باشد و ایشان بیان داشته اند تا زمانی که اینها را می خواندم وضعیتم روشن و خوب بود.

یکی از شاگردانش فرموده اند: به ایشان نامه ای نوشتم و دستورالعملی خواستم . آقا در جواب فقط مرقوم فرمودند: نماز شب بخوان و تقوی داشته باش ، امرت ان شاء الله درست می شود.

یکی از شاگردانش فرموده اند که : به آیت الله انصاری عرض کردم در خدمت شما حال ما دگرگون می شود بفرمایید برای دوام حال چکار کنیم؟

فرمودند:ذکر (( یا حَیُّ یا قیُّوم )) را مرتب تکرار کن،عرض کرم چه تعداد؟ فرمودند: اندازه نمی خواهد، هرچه می توانید بیشتر بگویید.

یکی دیگر از شاگردان ایشان بیان نموده اند که : روزی حضرت آیت الله انصاری به من فرمود: این ذکر را زیاد بگو و تعداد هم نمی خواهد((یا خَیرَ حبیبٍ و مَحبُوبٍ)

« ولایت واقعی و دوستی ائمه اطهار(ع) آنجایی مؤثر است که انسان را سریع و بدون درگیری به معرفت و حقیقت برساند. انسان در سایه آن بزرگواران زودتر به نتیجه می رسد و این اثر ولایت حقیقی است. در حالی که خود من می بینم تا آخر عمر یک عده ای به خیال خودشان مجالس بر پا کرده و روضه خوانی می کنند و به سر و صورتشان می زنند، ولی وقتی انسان وارد جزئیات زندگیشان می شود می بیند این ها در باب معرفتی آن چنان که باید نیستند. »
ایشان می گفتند ولایتی که انسان را به معرفت نرساند و چشم های باطنی انسان را روشن نکند و نتواند آسان حقایق را درک کند، ولایتی خود بافته است و تصویری بیش نیست. »

« می فرمودند همان مقدار که دوستی اهل بیت(ع) می تواند موصل الی المحبوب باشد، همان مقدار هم می تواند برائت از دشمنانشان انسان را به خدا برساند و انسان باید هر دو را داشته باشد.
و این بود که در صلواتشان همیشه می گفتند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم والعن اعدائهم. و لعنت یعنی همان برائت. »

« ... ایشان در قنوت و رکوع و سجده پس از صلوات، والعن اعدائهم می گفتند و اگر کسی میآمد و یا الله می گفت ایشان رکوع را طول می دادند و عجل فرجهم واحشرنا معهم و العن اعدائهم اجمعین می گفتند. »

« در اذن دخول زیارت امام رضا علیه السلام این فقره وجود دارد که:
أشهد أنک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد جوابی...: یعنی شهادت می دهم که تو جایگاه مرا می بینی و سخن مرا می شنوی و سلامم را باز می گردانی...
وقتی اذن دخول می خوانید، اگر برایتان حالت خضوع و خشوع و بکاء پیدا شود و این حالت را داشتید، بدانید ائمه(ع) شما را قبول کرده اند ولی اگر این حال را نداشتید، صبر و تحمل کنید تا این حال برایتان پیدا شود. »

« ایشان غیر از این که زیارت عاشورا را زیاد تأکید میکردند، بلکه می گفتند زیارت آل یاسین هم زیاد بخوانید و می گفتند توسل به حضرت کنید و بخواهید که مشکلات دنیا و آخرت و سیر وسلوک شما را بر طرف کنند، چون حضرت، ولیّ عصر است و اختیار ما با اوست. »

آیت الله انصاری می‌فرمودند كه:

« تبعیت كامل از علماء شریعت اولین قدم سالك است و خطر مهمی كه سالك در این مسیر دارد بدبینی به علماء شریعت است. »

ایشان در مورد پرهیز از مکروهات می فرمودند:

« مکروهات، قرقگاه معصیته. آدم را تا لب جهنم می بره و از کجا معلوم که هلت نده تو ؟ پس سعی کنید از مکروهات بپرهیزید...»

آقای انصاری خود به لزوم استاد تأکید خاصی داشتند و می فرمود:

« بدون استاد، راه بسیار مشکل است. اما هر کس که طلب حقیقی داشته باشد، حتماً متحیر نمی ماند. خداوند غیور است و طالب را رها نمیکند. و من اگر یک نفر طالب توحید رو سراغ داشته باشم هر جای دنیا که باشد به سراغش می روم. »

« خدای تعالی بخل ندارد و اگر كسی شرائط تقوی را در خودش ایجاد كند خداوند استاد كامل را به او می‌رساند ولو اینكه از آن طرف عالم باشد. »

منبع : کتاب در کوی بی نشانها

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: علما، آیت الله انصاری همدانی، ،
:: برچسب‌ها: انصاری همدانی,
نویسنده : محسن امامی
تاریخ : یک شنبه 22 شهريور 1394
زمان : 17:20


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.